Deze pagina werd voor het laatst bijgewerkt in januari 2013.
Op deze pagina vindt u het jaarverslag over 2012 van de Nijkerkse Stichting voor Hulp aan Tsjernobylkinderen. Het vorige verslag (uit 2011) vindt u hier.
Verslag van het jaar 2012
Reisverslag mei 2012
Woensdag 16 mei om 10.30 uur vertrokken we richting Belarus, donderdagochtend om 03.30 uur kwamen we bij Poolse grens aan. De eerste Poolse controle was om 04.00 uur, de één-na-laatste Poolse controle was om 05.00 uur in het grenskantoor, daarna reden we nog 5,5 km naar de laatste controle van de Polen, en dan naar de grens van Belarus. Om 05.30 was het begin van de vele controles van de Belarussen...
Na de vele controles en spullen uit de auto halen voor de controle, de vele documenten en stempels, het uren wachten voor niets, zijn we om 12.15 uur de laatste slagboom gepasseerd en konden we naar de douane in Brest om onze humanitaire goederen in te klaren.
Om 13.00 uur waren we bij de douane en na de vele documenten en handtekeningen waren we om 16.30 uur eindelijk klaar. De goederen (voor het kinderinternaat in Kobrin hebben we 415kg kleding en schoenen meegenomen, voor Kosava 1045 kg kleding waaronder 250 paar nieuwe kostuums, winterjassen en schoenen) mochten we lossen bij onze organisatie in Brest waar ze opgeslagen moeten worden om over 3 weken na controle van de regering uit Minsk weggebracht kunnen worden naar de Neuro-Psychiatrische kliniek in Kosova en een kinderinternaat in Kobrin.
Vrijdagochtend hebben we in Brest voor 5.500.000 Roebel (€550) dozen vol met pampers gekocht voor de kliniek in Kosova en hebben we levensmiddelen-pakketten gemaakt. Eerst hebben we het baby-opvanghuis in Pinsk (190km) bezocht en daar voor honderden euro’s diverse goederen gekocht zoals, zeep, voedsel, spuiten, keukenmachine, enz.
Na de documenten gemaakt te hebben en getekend en gestempeld zijn we naar Natasja (blinde jonge dame) in Pinsk geweest om te kijken hoe de flat was opgeknapt (na de brand). Hier hebben we ook een grote tas vol met levensmiddelen achter gelaten. Tegen de avond zijn we in Volosinsky (390km) aan gekomen waar we in het schoolinternaat hebben gegeten en geslapen. Op dit internaat wonen op dit moment 67 kinderen van 8 tot 18 jaar met een verstandelijke en of een lichamelijke beperking.
Hier hebben we gesproken over hoe we in de toekomst kunnen helpen.
Voor de kinderen hebben we materiaal om kaarten te maken meegenomen en voor alle kinderen een grote reep chocolade. Ook hebben we een jong gezin bezocht met een baby van 6 maanden oud, we hebben kleding en levensmiddelen achtergelaten.
Zaterdagochtend om 10.50 uur zijn we vertrokken naar Kosava (290km)
Eerst hebben we een blinde jonge dame, haar moeder en oma bezocht, op 25km rijden van Kosava, ook hier hebben we goederen en levensmiddelen achtergelaten.
In Kosava werden we bij een neuro-psychiatrische kliniek met 280 bewoners weer hartelijk ontvangen. Voor Kosava hebben we dozen vol pampers meegenomen uit Brest, ter plaatse hebben we scheermateriaal en zeep gekocht voor de bewoners. De kleding die nog in Brest staat kunnen ze als het over 3 weken is vrijgegeven zelf ophalen, ze moeten ervoor echter 190km heen- én terugrijden. De Nijkerkse Stichting vergoedt hen de dieselkosten, zelf zorgen ze voor een auto. Na een lange dag vele km te hebben gemaakt hebben we lekker gegeten en geslapen in de kliniek.
Zondag om 10.00 uur zijn we naar Ivatsevichi (10km) gereden naar Ivan de voorzitter van de blindenorganisatie; er zijn hier 300 blinden en slechtziende kinderen en volwassenen geregistreerd. Hij vertelde ons (vol trots) dat hij bezig is een werkproject op te zetten voor de mensen die er staan geregistreerd. Door de mensen te laten “werken” kunnen ze misschien een paar roebel verdienen om zo een beter leven op te bouwen.
Over een paar weken krijgen we in Nijkerk bericht van wat hij nodig heeft en hoeveel. De Nijkerkse Stichting staat achter dit project en we zullen dan ook ons best doen om sponsoren te vinden die hen willen helpen dat project tot een goed einde te brengen. De volgende reis staat gepland voor eind oktober of begin november 2012, en we hopen dan ook veel geld mee te nemen om daar te besteden voor ons “blindenproject”.
Uit Belarus ontvingen we deze foto's van de neuro-psychiatrsiche kliniek in Kosava, waar de nieuwe kleding weken na ons vertrek goed aangekomen is...
De bewoners van de kliniek zijn zeer gelukkig met nieuwe outfit!

Reisverslag oktober 2012
Dinsdag 30 oktober om 0.15 uur in de ochtend zijn we, Gerard en Nella van de Bunt en Chris Benning, vertrokken naar Belarus.
Na een voorspoedige reis kwamen we om 21.00 uur aan in Brest. Woensdag hebben we Valentina en Tatiana (de tolk) van de organisatie I.H.I.S.C in Belarus bezocht en hen twee cheques overhandigd...
Voorzitter Gerard van de Bunt en zijn vrouw Nella overhandigen de cheque namens UUT KIEK DAG Nijkerkerveen
Voorzitter Chris Benning van Stichting Tsjernobyl Kinderhulp Nijkerk overhandigt een cheque namens Stichting Specsavers Steunt
...die we hebben ontvangen van de UUT KIEK DAG uit Nijkerkerveen en de Stichting Specsavers Steunt namens de vestiging Nijkerk. In Brest hebben we ook de voedselpakketten gemaakt, die we later op diverse plaatsen hebben uitgedeeld
Donderdagochtend vroeg zijn we vertrokken om verschillende projecten te bezoeken.

Pinsk: voor het babyopvanghuis hebben we verschillende goederen en medicijnen gekocht.
Tijdens de rondleiding bleken er ook wat kinderboxen kapot te zijn, we hebben toen besloten om er direct maar twee te kopen.
Ook hebben we voor Natasja (een blinde jongedame) en haar moeder een levensmiddelpakket en wat privé-geschenken meegenomen. Ik was erg blij dat de braillecomputer nog in perfecte staat is, Natasja heeft zo contact met vele vrienden...
Onderweg naar Kosava hebben we nog even een andere familie bezocht met een blinde dochter. Ook hier hebben we levensmiddelen en andere goederen achtergelaten.
Kosava: Nicolai, de directeur was erg blij met de goederen die we daar hadden gekocht. Voor de mensen die in de tuin werken, hebben we veel groentezaden meegenomen zodat ze deze zomer hun eigen Hollandse groenten kunnen verbouwen.
Met de weinige middelen die zij hebben, ziet het tehuis er goed uit, de mensen zien er goed verzorgd uit, de kamers zijn schoon en er hangt een goede sfeer in huis. Ook hier moesten weer de nodige documenten worden gemaakt en natuurlijk getekend, voordat de goederen gebruikt mochten worden.
Ivatsevichi: In Ivatsevichi hebben we het “blinden-project” bezocht waar ze - als alles goed blijft gaan - borstels gaan maken. De Nijkerkse Stichting ondersteunt dit project met de goederen en materialen die zij nodig hebben. Voor Ivan “de projectleider” hebben we een laptop mee genomen zodat ze hun administratie ter plaatse goed kunnen bijhouden.
Volozinsky: Tatyana Krikalo (directeur van het internaat ) was blij ons weer te zien. Jaren terug hebben we dit internaat ook regelmatig bezocht, maar er was toen sprake van sluiting. Nu is het internaat veranderd voor kinderen met een beperking. Op dit moment wonen en leren er 102 kinderen van 6 tot en met 16 jaar. We hebben in overleg 4 grote boilers gekocht voor de wasruimtes van de 4 afdelingen waar de kinderen slapen en wonen; tot nu toe was er alleen koud water. We hoorden ter plaatse dat de medische afdeling ook geen warm water had, we zijn toen naar de stad Volozyn gereden en hebben er toen gelijk één gekocht.
Voor alle kinderen van het internaat hadden we een chocoladeletter meegenomen.

Horostovo: In Horostovo lijkt het wel of de tijd stil staat, alles staat er nog steeds zo bij als 18 jaar geleden. De mensen zijn nog steeds even vriendelijk als toen.

Godsk: Ook hier is er de laatste jaren niets verandert, we moeten nog steeds door dezelfde gaten heen rijden om ergens te komen. Met de kleindochter van Leonid en Tamara gaat het naar omstandigheden goed. Ook de voorraadkelder onder hun flatje was goed gevuld voor de komende winter.
Omdat de salarissen erg laag zijn - Leonid is onderwijzer (op school voor kinderen van 6 tot en met 17 jaar) en verdient max € 245,00 per maand - moet hij zelf veel verbouwen en in glazen potten bewaren.
Kijk ook eens bij onze Projecten, zo kunt beter begrijpen waar de Nijkerkse Stichting mee bezig is en om op de hoogte te blijven.