Deze pagina werd voor het laatst bijgewerkt in januari 2018.
Op deze pagina vindt u het jaarverslag over 2017 van de Nijkerkse Stichting voor Hulp aan Tsjernobylkinderen. Het vorige verslag (uit 2016) vindt u hier.
Verslag van het jaar 2017
De Nijkerkse Stichting is dit jaar twee keer naar Belarus afgereisd om hulp te verlenen.
APRIL/MEI
Vrijdag 28 april zijn we (Jozefien en Chris) vertrokken naar Belarus om daar humanitaire hulp te verlenen.
De situatie daar is dat het er voor de mensen niet beter op wordt, de dagelijkse boodschappen zoals levensmiddelen die ze elke dag gebruiken, zijn ongeveer net zo duur als in Nederland, sommige producten zijn ongeveer 10% goedkoper. Een uitkering (van mensen met een beperking) of een pensioen van de mensen die niet meer werken zijn tussen de 200 en 550 Belarus Roebel vergelijk 1 EURO = 2.02 Belarus roebel. Een uitkering van 100 tot 225 euro met die prijzen daar, dat is altijd weer veel moeite doen om te overleven. Er werd ons verteld dat ongeveer 30% opgaat aan vaste kosten voor wonen, water, gas en elektra.
Voor de neuro – psychiatrische inrichting in Kosava hebben we weer veel ondergoed en nachtkleding gekocht. Ook pampers, scheerspullen en zeep voor de mensen daar, deze goederen worden elke keer als we daar zijn weer door de Nijkerkse Stichting gekocht.
Het project in Kosava, waar 8 jongeren leren zelfstandig te wonen (onder begeleiding) loopt goed, als ze voedsel kunnen kopen of krijgen (van de Nijkerkse Stichting) koken ze zelf.
De jongeren krijgen 20 By roebel per maand om te besteden. Ook is er een klaslokaaltje, waar ze leren lezen, schrijven en huishoudelijke dingen leren zoals wassen, strijken en zelfs een knoop aannaaien.
In het voorjaar van 2016 werd ons gevraagd om hulp voor een dame met een verband gezicht met nog maar één oog. Zij staat ook ingeschreven bij de organisatie in Ivatsevichi.
Via doktoren in Minsk en in overleg met de Nijkerkse Stichting en een sponsor uit Nijkerk hebben we de vrouw kunnen helpen. Alle rekeningen zijn door ons betaald. Begin 2017 is de vrouw geholpen in het ziekenhuis in Minsk met voor haar een gigantisch mooi resultaat. Voor de organisatie in Ivatsevichi (blinden en slechtzienden) hebben we veel voedsel gekocht zodat ze meer dan 90 gezinnen een groot voedselpakket konden geven. Diverse mensen waren er dezelfde dag al toen we aankwamen om hun voedselpakket op te halen.
In samenwerking met Stichting Serafim hebben we een nieuw tehuis bezocht in Telehani. Het is een neuro-psychiatrisch huis voor ±185 bewoners. We willen proberen het leven voor de bewoners beter bewoonbaar te maken.
In Brest hebben we bij meerdere gezinnen een groot voedselpakket gebracht. Deze gezinnen worden uitgezocht door de organisatie IHISC in Brest, waarmee we al 17 jaar samenwerken.
Dit zijn onze tolken in Brest waarmee we al 17 jaar samenwerken
SEPTEMBER
Woensdagavond 13 september zijn we (Ab en Chris) vertrokken naar Belarus om daar humanitaire hulp te verlenen.
De situatie daar wordt er niet beter op, de dagelijkse boodschappen zoals levensmiddelen die ze elke dag gebruiken, zijn ± 10% goedkoper dan in Nederland
Begin mei 2017 was 1 Euro nog 2.02 Roebel, inmiddels (januari 2018) is 1 Euro al 2.44 Roebel! Een salaris of uitkering van 100 tot 225 euro met die prijzen daar, dat is altijd weer veel moeite doen om te overleven.
In Telehani hebben we in samenwerking met Stichting Serafim een nieuw tehuis bezocht. We hebben daar nieuwe raamhorren laten plaatsen voor het hele huis (4 verdiepingen) zodat er geen muggen naar binnen kunnen.
In Horostovo hebben we veel families bezocht, en zijn ook weer bij Walja geweest.
De rolstoel doet het nog steeds en Walja rijdt zomers nog steeds door het dorp. In de winter gaat ze naar haar zus (die tevens haar persoonlijke verzorgster is) in Soligorsk, een stenen flat met goede verwarming. Vlada, een inmiddels kleine gehandicapte dame van 13 jaar, die bij opa en oma woont, waar we al 20 jaar komen, wordt regelmatig bezocht.
Ook hebben we een bezoek gebracht bij Natasha (blind) en haar moeder, drie grote tassen met levensmiddelen hebben we daar achtergelaten waar ze zeer blij mee waren.
Voor de organisatie in Ivatsevichi (blinden en slechtzienden) hebben we diezelfde dag veel voedsel gekocht en gedeeltelijk uitgedeeld aan hen die het hard nodig hadden, vele anderen konden een paar dagen later ook een voedselpakket ophalen. Het verbaasde ons dat als we vragen hoe we het beste konden helpen dat ze elke keer weer om voedsel vragen.
In overleg met onze tolk en Ivan (van de organisatie daar) hebben we geregeld dat er op 15 december nog eens ±100 voedselpakketten worden uitgedeeld zodat ze met de jaarwisseling en kerst (7 januari) toch een goede en lekkere maaltijd kunnen hebben.
Voor het tehuis in Kosava hebben we weer pampers, zeep, shampoo en diverse middelen gekocht. Voor de jonge lui die zelfstandig leren wonen, en dus hun eigen huishouding hebben, ook een eigen leslokaal waar ze onderwijs krijgen, hebben we voor 4 weken voedsel gekocht zodat ze ook zelf kunnen koken en niet in het tehuis hoeven te eten.
Ook hier is in overleg met onze tolk geregeld dat ze eind december een groot voedselpakket krijgen zodat ze zelf met oud en nieuw en met kerst (7 januari) zelf een maaltijd kunnen klaarmaken en op tafel kunnen zetten.
In Brest hebben we bij meerdere gezinnen een groot voedselpakket gebracht.
Deze gezinnen worden uitgezocht door de organisatie IHISC in Brest waarmee we al 17 jaar samenwerken. Ook hebben zijn we met kinderen van meerdere families nieuwe kleren en schoenen wezen kopen. We hebben kinderen nog nooit zo blij gezien: eigen nieuwe kleren en schoenen! Voor Ksenia hebben we een aangepaste bureaustoel kunnen kopen (via de Oekraïne) zodat ze weer kan leren voor juriste, inmiddels voor het derde jaar met goede cijfers.
Ook in de grote stad zoals Brest heerst veel verborgen armoede, veel mensen hebben geen volkstuin en moeten dus alles kopen. Met een salaris of pensioen van 300 - 500 roebel is dat een heel gebeuren om elke maand weer te overleven.
De prijzen zijn ongeveer 10 % goedkoper als in Nederland, nu in januari 2018 is 1 Euro = 2.44 Roebel
Kijk op onze website www.tsjernobylkinderhulpnijkerk.nl om op de hoogte te blijven van ons Humanitaire werk in het vergeten rampgebied van Tsjernobyl.
Ons nieuwe banknummer is: NL 90 ABNA 0401 1443 80. Heeft u nog vragen kunt u altijd contact met ons opnemen, Chris: 0653674428 of met Ria 033-2457466