Deze pagina werd voor het laatst bijgewerkt in februari 2019.
Op deze pagina vindt u het jaarverslag over 2018 van de Nijkerkse Stichting voor Hulp aan Tsjernobylkinderen. Het vorige verslag (uit 2017) vindt u hier.
Verslag van het jaar 2018
De Nijkerkse Stichting heeft in 2018 drie reizen gemaakt naar Belarus, begin april, eind juni en begin oktober.
APRIL
Op 5 april aangekomen in Brest moeten we nog steeds altijd registreren bij een kantoor voor ons verblijf in Belarus. Deze reis hebben we 8 april Russisch Orthodox Pasen gevierd in Brest.
Voor de blinden en slechtziende mensen en kinderen in Ivatsevichi hebben we 100 gezinnen blij kunnen maken met een voedselpakket met paaseieren voor de paasdagen.
In Kosava hebben we ook voedsel gekocht voor de jongeren in het project zelfstandig wonen. Hier hebben we macaroni gekookt voor de jongelui die in het project wonen.
Hier kwamen we erachter dat het elektrisch fornuis niet meer werkte en moesten we koken in de grote keuken van het tehuis.
Samen met twee bewoners hebben we gekookt, en er ook eieren bij gebakken.
Gezamenlijk gegeten in de gang van het project. Verder zijn er verschillende families bezocht in verschillende plaatsen waar we ook voedselpakketten hebben achter gelaten. 13 april weer thuis met een goed gevoel.
JUNI
Ab de Graaf (sponsor) , Corne van der Tang (sponsor) en Chris Benning namens de Nijkerkse Stichting, zijn van 22 juni tot en met 30 juni in Belarus geweest. Zij hebben daar verschillende projecten bezocht en veel Humanitaire hulp verleend. Dit alles kon alleen maar dankzij ook de vele andere sponsoren die ons helpen.

PINSK

Het baby opvangcentrum en thans ook voor meervoudige gehandicapten kinderen tot en met 8 jaar hebben ze een grote hoeveelheid Pampers achtergelaten.
Ook blinde Natasha en haar zieke moeder zijn verblijd met een geldbedrag om voedsel en medicijnen te kopen.

HOROSTOVO

Hier hebben we verschillende families bezocht en bij hen die het hard nodig hadden hebben we voedselpakketten achter gelaten. Ook Walja (zie website Horostovo) is bezocht en de elektrische rolstoel werk nog steeds naar behoren.

GODSK

We hebben Tamara en Leonid ( opa en oma ) en Vlada ( zie website jaarverslag 2017 )ook een bezoek gebracht en een schenking gedaan om Pampers en goede voeding voor Vlada te kopen.

KOSAVA

Voor het project waar 8 bewoners leren om zelfstandig te wonen ( wel onder begeleiding ) is een nieuw elektrisch fornuis gekocht met een nieuwe koekenpan.
Voor het tehuis zelf een grote hoeveelheid Pampers, scheermateriaal en zeep. Ook is er een gedeelte van een kleine verbouwing gesponsord.

IVATSEVICHI

Voor het blinden project is een nieuwe computer met speciale programma’s (voor blinden en slechtziende) gekocht.
Ook is er in overleg een geld bedrag achter gelaten om voedsel te kopen voor hen die het hard nodig hebben. Zij hebben geen eigen volkstuin en zijn afhankelijk van vrienden en giften. Hun uitkering is ca. €175. terwijl de prijzen ongeveer gelijk zijn als in Nederland.

BREST

We hebben Kzenia bezocht, een gehandicapte jonge dame die voor jurist studeert, is overgegaan naar het 4e jaar. Zij woont samen met haar moeder in een flat met 9 familie leden en heb met haar moeder 1 kamer. Hiervan is het buiten raamkozijn verrot, regen en wind en sneeuw hebben vrij spel.
De familie mag een nieuw raamkozijn laten plaatsen van de sponsoren. Voor Zlata en haar zieke moeder en oma hebben we een voedsel pakket gekocht en een geldbedrag geschonken zodat ze de komende maanden iets makkelijker kunnen leven.
SEPTEMBER
Voor het babyhuis in Pinsk hebben sudocreme, tandpasta en tandenborstels uit Nijkerk meegenomen , en wij hebben ter plaatse 18 paar nieuwe kinderschoenen gekocht, Pampers hebben zij dit keer van organisatie IHISC uit Brest gekregen.
Voor het neuro-psychiatrisch huis in Kosava hebben we ter plaatse weer Pampers , zeep, shampoo en scheerspullen gekocht, sudocreme hebben we meegenomen uit Nijkerk, voor het jongeren project (8 personen die op zichzelf proberen te wonen) hebben we voldoende voedsel gekocht zodat ze zelf kunnen koken de komende weken.
Voor de blinde organisatie hebben we geregeld dat er ca. 85 gezinnen een voedselpakket krijgen rond 20 december, zodat ze met de kerst en oud en nieuw ook een goede gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten.
Diverse gezinnen met gehandicapten kinderen of volwassenen hebben we kunnen verrassen met een hoeveelheid levensmiddelen en sommige ook met Pampers. Ook hebben diverse mensen en het tehuis in Kosava groente zaden gekregen uit Nederland zodat ze begin volgend jaar hun eigen groente kunnen verbouwen.
Voor Kzenia (een gehandicapte jonge dame) hebben we een nieuwe computer gekocht. Ze kon haar studie niet meer volgen, haar computer is verbrand door sluiting en was niet meer te maken. Inmiddels is ze al 3 jaar bezig met haar studie voor jurist en heeft alle examens goed doorlopen.
Zoals velen inmiddels al weten wordt de reis prive betaald en komen alle giften volledig ten goede in Belarus. Kijk op onze website www.tsjernobylkinderhulpnijkerk.nl om op de hoogte te blijven van ons Humanitaire werk in het vergeten rampgebied van Tsjernobyl.
Ons nieuwe banknummer is: NL 90 ABNA 0401 1443 80. Heeft u nog vragen kunt u altijd contact met ons opnemen, Chris: 0653674428 of met Ria 033-2457466