Deze pagina werd voor het laatst bijgewerkt in maart 2020.
Op deze pagina vindt u het jaarverslag over 2019 van de Nijkerkse Stichting voor Hulp aan Tsjernobylkinderen. Het vorige verslag (uit 2018) vindt u hier.
Verslag van het jaar 2019
De Nijkerkse Stichting heeft in 2019 vier reizen gemaakt naar Belarus, half maart, eind juli, half september en half december.
MAART
13 Maart is de Nijkerkse Stichting weer naar Belarus geweest om hulp te verlenen. Ab de Graaf en Chris Benning hebben deze reis weer gemaakt, zoals gewoonlijk voor eigen rekening, giften komen volledig ten goede voor de projecten.
Kzenia, die studeert voor jurist, hebben we in Brest bezocht. De computer die we in september 2018 voor haar hebben gekocht omdat de oude van 2005 was verbrand werkte snel en naar alle tevredenheid. Dit keer hebben we ook een printer voor haar gehaald zodat zij haar huis werk zelf kan printen en meenemen naar school. Serge, een vriend van ons, heeft alles ge´nstalleerd en helpt Kzenia als er problemen zijn met de computer en printer.
Diverse families hebben een voedselpakket gehad. Het tehuis in Kosava is verblijd met veel pampers, scheermateriaal, zeep en schoonmaak middelen voor de keuken.
Voor het project van de acht jongeren in Kosava (zie www.tsjernobylkinderhulpnijkerk.nl) hebben we weer veel voedsel gekocht zodat ze zelf weer een paar weken kunnen koken.
De blindenorganisatie in Ivatsevichi werd verblijd met een bijdrage om voedselpakketten te kopen voor hen die het op dat moment hard nodig hebben. De prijzen stijgen daar elke week terwijl de uitkeringen nog steeds onder de 400 BY roebel ( € 170) zijn. De prijzen kun je vergelijken met de Aldi of de Lidl in Nederland, misschien soms iets goedkoper.
JULI
19 juli 2019 is de Nijkerkse Stichting weer naar Belarus geweest voor hulp te verlening. Cor van’t Veld en Chris Benning hebben deze reis gemaakt.
De blinden organisatie in Ivatsevichi heeft een eigen gebouw gekregen van de Staat. Het gebouw moet wel gerenoveerd worden, en voor de winter moet het water en tocht dicht zijn. Dit huis is belangrijk voor het sociale contact en voor de kleine lichte werkzaamheden die ze daar kunnen verrichten.
De Nijkerkse Stichting heeft met sponsoren 14 nieuwe kunststof kozijnen met driedubbel glas betaald zodat ze er warm bij kunnen zitten in de winter. Met de leverancier van de kozijnen hebben we afgesproken dat zij de oude ramen eruit halen en de nieuwe plaatsen voor het symbolische bedrag van 1 BY roebel. Alle werkzaamheden worden door vrijwilligers gedaan.
We hebben Kzenia (zij studeert voor jurist) in Brest bezocht. De printer die voor haar gekocht is de vorige reis werk perfect. In september gaat ze aan het laatste schooljaar beginnen en hoopt dan op een baan bij de overheid.
SEPTEMBER
Om 17 30 uur is de Nijkerkse Stichting vertrokken met in totaal 5 personen, waaronder 4 sponsoren.
We moeten ons registreren als we in het land zijn. Onze tolk Tatiana, waar we geregistreerd staan (slapen), is de hele reis verantwoordelijk voor ons. We werden dan ook regelmatig tijdens onze reis in diverse plaatsen gecontroleerd of alles nog volgens plan verloopt. De reis is van dag tot dag gepland zodat het bekend is waar we ons bevinden.
Vrijdag ochtend zijn we om 08.00 uur vertrokken naar Drahicyn; een klein kindertehuis met nu 13 kinderen die er ± 7 maanden wonen totdat er een andere oplossing is gevonden. Ook is er een dagbesteding voor ± 65 kinderen met een beperking. De Nijkerkse Stichting is er al verscheidene keren geweest om hulp te verlenen, in samenwerking met Stichting Serafim uit Leusden.
Deze reis is er een ballenbak gekocht met verschillende kleuren ballen, de kinderen leren zo kleuren te herkennen en samen te spelen.
Daarna hebben we in Pinsk het babyhuis bezocht, nu waren er 48 baby’s en 20 gehandicapten kinderen van 3 tot 10 jaar. Hier zijn veel pampers ter plaatse gekocht. Sudocreme, babyolie en tandenborstels zijn uit Nijkerk meegenomen.
Natasha is ook bezocht, we hebben daar een groot voedselpakket achter gelaten.
In de woning kregen we te horen dat het gasfornuis (19 jaar oud en versleten) uit veiligheidsoverweging was afgesloten. De sponsoren besloten ter plaatse om geld ter beschikking te stellen om een nieuw gasfornuis te kopen. 's Avonds, toen we in Godsk waren, kregen we bericht dat het fornuis was geplaatst en goed werkte.
Om 17.00 uur, na ±350km reizen, kwamen we in Godsk aan waar we hebben overnacht. Ook hier onder steunen we Vlada (zie jaarverslag 2018 website) met pampers en een bijdrage voor medicijnen.
Zaterdag en zondag hebben we diverse families bezocht en ondersteund in Horostovo en omgeving.
Maandagochtend vroeg vertrokken wenaar Telehani, een neuro-psychiatrisch tehuis waar 180 volwassenen wonen. Ook hier is de Nijkerkse Stichting al een tijdje bezig in samenwerking met Stichting Serafim uit Leusden. Hier zijn materialen voor dagbesteding gekocht: tondeuse voor de kapper in het huis, computer, lamineerapparaat, papier, kleurpotloden en veel schoonmaakmiddelen.
Achter in de middag vertrokken we naar Kosava, ook een neuro-psychiatrisch tehuis waar 285 bewoners wonen waarvan er 65 continu op bed liggen. Geslapen in een klein “hotel” tussen Ivatsevichi en Kosava waar we een BBQ kregen aangeboden. Vandaag ±260km afgelegd.

Dinsdag ochtend hebben we voor Kosava veel pampers en keuken/ materiaal gekocht. Vanuit Nijkerk hadden we sudocreme, paracetamol en veel werkhandschoenen voor de keuken en het schoonmaken van sanitaire voorzieningen meegenomen. Victoria hebben we blij gemaakt met veel wol om voor alle jongelui in het project sokken te breien. Voor het jongerenproject in Kosava (zie website) wederom voedsel zodat ze weer zelf kunnen leren koken en lekker eten. 's Avonds hebben we in het tehuis macaroni met salade gegeten, door de jongelui zelf bereid.
Om 12.00 uur zijn we naar Ivatsevichi gegaan naar het “blinden project” . In juli hadden we geld meegenomen voor 14 nieuwe ramen, deze 14 ramen zijn allemaal geplaatst in het gebouw.
Nu, deze reis, hebben de sponsoren geholpen met nieuwe elektrische leidingen, bedrading en stopcontacten met lichtschakelaars. Woensdag en donderdag hebben we in Brest diverse families bezocht waaronder Kzenia (zie jaarverslag 2018 website Nijkerkse Stichting), waar we een loopband voor in huis hebben gekocht zodat het “lopen” voor haar in de toekomst misschien beter zal gaan.
Ook voor jongedame Zlata, die samen woont met haar gehandicapte moeder en oma, en dit jaar de school verlaat om te gaan studeren in Minsk of Moskou, hebben we een grote hoeveelheid voedsel gekocht en een financiële bijdrage voor nieuwe kleding voor kerst en het eindfeest op school.
Dankzij alle sponsoren kan de Nijkerkse Stichting met de meegereisde sponsoren terugkijken op een zeer geslaagde humanitaire reis voor de mensen in het rampgebied van Tsjernobyl!
DECEMBER
11 december zijn Chris Benning en Cor van’t Veld nog even naar Belarus geweest. Er was een uitnodiging van de organisatie (20 jaar bestaan) IHISC en het ministerie van humanitaire zaken over humanitaire hulp. De Nijkerkse Stichting werkt ook al 20 jaar samen met de organisatie uit Brest.
Ook hebben we Ivatsevichi bezocht. Het eigen gebouw was voor 95% klaar. Er was licht, water, sanitaire voorzieningen. En wat heel lekker was: de verwarming stond aan, zeer behaaglijk! Er zijn ook ±90 voedselpakketten uitgedeeld aan de mensen die het hard nodig hadden.
Voor Kosava hebben we nog even pampers, scheermateriaal en materiaal voor de verpleging gekocht. Voor het jongere project in Kosava hebben we veel voedsel gekocht zodat ze met de kerstdagen en met oud en nieuw zelf een lekkere maaltijd op tafel kunnen zetten.